Stark och sårbar
Tillsammans med Passion Lab fick vi äran att skapa AjaBajaCancers första varumärkesbyggande reklamfilm, en film med syftet att öka kännedomen om organisationen och dess arbete för de familjer i Sverige som drabbats av barncancer. Varje år får 350 barnfamiljer ett besked som förändrar allt och sedan 2018 har AjaBajaCancer arbetat för att underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer.
Målet med projektet var att belysa AjaBajaCancers vision – att underlätta vardagen och göra det tunga lite lättare för familjer vars barn har drabbats av cancer. Vi strävade efter att skapa en film som inte fokuserade på sjukdomen i sig, utan på det som de drabbade upplever dagligen – kampen, mörkret, men också tacksamheten för det livet man har tillsammans och ödmjukheten gentemot andras generositet.
Grunden till denna idé var de tackbreven som ABC regelbundet får från drabbade familjer. Vi ville visa all den styrka och sårbarhet som finns i det cancerdrabbade barnets omgivning, genom att rikta ljuset mot föräldrar, syskon och andra anhöriga. De hjältar som kämpar på i vardagen, och vars känslor ofta får ställas åt sidan i den tuffa kamp som pågår.
Autenticitet, vardaglighet och närhet var nyckelorden för filmens uttryck. Vi valde ett handhållet och intimt bildspråk för att förmedla den nära känslan vi strävade efter. Filmen skulle visa hur små medel kan förändra och skapa stora känslor.
Allt filmades på 35mm film. Detta bidrog till en varm, mänsklig känsla och gjorde färgerna mer organiska i filmen. Färgmässigt höll vi oss till varma toner – både för att hålla oss i ABC’s visuella värld, men också för att förstärka den känslomässiga upplevelsen av värme filmen igenom.
Ackompanjerad av Moonica Macs låt ”Stark & Sårbar”, som bidrog med en skör och fin ton, skapade vi tillsammans en film som förmedlar känslor, styrka och ödmjukhet.